2014-09-08

IKAROS - officiell release idag!


Äntligen, till slut, släpps Ikaros, andra singeln från kommande album, Om en vecka, kanske ett år (Enligt PSL ett av höstens mest efterlängtade släpp!)! Ni har kanske redan sett videon som premiärvisades av PSL i fredags, men nu finns den även på Youtube, Spotify, Wimp, Itunes, etc!

Ikaros handlar om att våga satsa på något fullt ut och ge sig hän. Att ta det där steget fast man inte vet om marken bär under foten. Ibland landar man på båda fötterna, ibland tappar man sina vingar och faller handlöst till marken. Det är en väldigt passande beskrivning för hur det känns att släppa sin musik. Det är läskigt, stundtals hemskt, men mitt i det återfinns förtjusningen. Den skräckblandade förtjusningen. Så även om det bara handlat om ett par veckor sen jag skickade allt för release så har det kliat i fingrarna och det har stundtals varit svårt att hålla sig från att lägga ut allt för allmän beskådan. Jag vill så gärna veta vad ni tycker om låten! Men allt har sin tid och nu har tiden kommit för Ikaros!


Om du vill läsa mer om hur det gick till på videoinspelningen så skrev jag lite om det i ett inlägg i lördags.

Här kan du lyssna!:



Presstext:
Ikaros är andra singeln från Juni Järvis kommande album Om en vecka, kanske ett år. Låten handlar om att våga satsa på något fullt ut och ge sig hän. Att ta det där steget fast man inte vet om marken bär under foten. Ibland landar man på båda fötterna, ibland tappar man sina vingar och faller handlöst till marken.

Grundmelodin i låten, den inledande (och avslutande) pianoslingan, kom till för över tio år sedan. ”Jag visste redan då att det skulle bli en bra låt av det. Men inte där och då, det ville sig bara inte. Melodin har sedan dess följt mig genom åren och till slut hittade den hem och blev grunden i Ikaros”, berättar Juni Järvi.

”Det är också denna låt som följt med längst av låtarna på den kommande skivan. Det var en av de första jag skrev när jag bytte språk till svenska. Ett språkbyte som ledde till ett mer ärligt och naket uttryck – det blev lättare att formulera precis hur det är när drömmar föds för att sedan flyktigt rinna som sand genom fingrarna, och hur det känns att gå vilse men hitta hem igen.”

Juni Järvi har släppt två plattor där han bland annat gjort duetter med Markus Krunegård och Annika Norlin. På Ikaros spelar han alla instrument själv. ”Kan hända att jag drabbats av övermod, precis som den tragiska hjälten som fått namnge låten. Jag låter dig avgöra.”

Aktuella intervjuer:
Vakentimmar
Drefvet
Klubb Gordon
Mikromusik (recension)

Pressfoton:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar